مصريون يصفون #الوطن_في_جملة: الوطن للأغنياء والوطنية للفقراء

11 يوليو 2017
اشتكى المغردون من حال البلاد (محمد الشاهد/فرانس برس)
+ الخط -

دشّن رواد مواقع التواصل الاجتماعي وسم "#الوطن_في_جملة"، واستنكروا فيه الوضع الحالي في مصر، كما أطلقوا وسم "#بحلم_مصر_تكون"، في سلسلة محاولات لا تنتهي للتعبير عن الوطن المكان والمكانة والحلم.

عبّر محمد فوزي عن غياب العدالة "ملك لمجموعة من الأفراد يتمتعون بخيراته ويلقون ما تبقى منهم للرعاع"، وغرد علي: "قوم إذا سرق فيهم الضعيف قتلوه. وإذا سرق فيهم الشريف. أصبح حاكماً".

ومستعينة بتعبير قديم للرئيس المصري، عبدالفتاح السيسي، كتبت ميرنا وائل: "وتعمل إيه جملة في وطن ضايع".

وغردت شهد "الوطن للأغنياء والوطنية للفقراء"، وكتب صاحب حساب "المرنجي كامبوس" ساخراً "لم يعد يشدنا إلى أرض الوطن إلا قانون الجاذبية الأرضية".

وعن شكل الدولة المُراد، كتب صاحب حساب "الباشمهندس": "صاحبة إرادة قرارها من دماغها مش محتاجة لحد ولا بتشحت من حد ولا في حد كاسر عينها".

وقالت مغردة "شقق مرمية والشغل في كل حتة ولحمة بـ 7 ج وساعات تلاقيها بـ 6 والكل بيختشي ولا حد بيرتشي، الله على الحياة بقى لونها شفتشي".

وغردت جاسمين: "من غير عسكر خاين ومن غير داخلية بلطجية من غير قضاء ظالم ومن غير إعلام مضلل من غير قتل وسجن وقهر وذل ومرار وقهر بحلم... بحلم".

وركز أبوحسام على التعليم: "فيها التعليم تعليم بجد مش حفظ وصم وبس نفسي في مدارس محترمة كل طالب ياخد حقه من الاهتمام وكمان المدرس كاد أن يكون رسولا".



المساهمون