مصريون عن قضية #شهيد_التذكرة: #القاتل_عسكري_مش_كمسري

30 أكتوبر 2019
طُرِد شخصان من القطار (خالد دسوقي/فرانس برس)
+ الخط -
تصدر وسم "#القاتل_عسكري_مش_كمسري" قائمة الأكثر تداولاً المصرية، إلى جانب وسم "#شهيد_التذكرة"، بعد أن دشنه مغردون لتحميل النظام العسكري ورئيسه عبد الفتاح السيسي مسؤولية حادث إجبار شابين على القفز من القطار المتجه من الإسكندرية إلى أسوان، ومصرع أحدهما وإصابة الآخر، وهو الحادث الذي ما زال يشغل مواقع التواصل الاجتماعي.

وأكد المغردون في الوسم الذي وصل إلى ما يقرب من 24 ألف تغريدة، أن الكمسري "المحصل" ليس المسؤول الحقيقي بل الحكم العسكري خاصة أن وزير النقل والمواصلات، كامل وزير هو الرئيس السابق للهيئة الهندسية للقوات المسلحة، والمقرب للسيسي.

وكتب أشرف: "‏تذاكر ياهانم.... تذاكر يابيه كلمه شوفتها في بوست وعجبتي. كلنا في مصر راكبين القطر بس لسه الكمسري مجاش. أنا شاب مصري زعلان بجد على وطني وخايف عليه من الدولة. #القاتل_عسكري_مش_كمسري".

ودعا ابن يحيى: "‏حطوا شريطة سودة على مصر كلها مش على الشاشة بس وخلوا الحداد مفتوح المدة مش 3 أيام بس عشان لسه الجاي أحزن. #القاتل_عسكري_مش_كمسري".
وعددت سناء السيد: "‏مصر غرقانة بدم الشهداء.. شهداء ثورة يناير.. شهداء رابعة والنهضة.. شهداء العبارة.. شهداء القطار.. شهداء الكورة.. شهداء المسجد.. شهداء المطر.. شهداء الشهامة.. شهداء التذكرة.. شهداء مدنيون وعسكريون.. شهداء حرية الرأي .. بس كل ده مش مهم.. أهم حاجة الأمن والأمان ومنكونش زى سورية والعراق. #القاتل_عسكري_مش_كمسري".

ونشر حساب "أسرار محمد علي" صورة ضوئية لتذكرة قطار وكتب: "‏دي حضراتكم تذكرة قاضي أولي مكيفة من الجيزة إلى الأقصر السعر = صفر جنيه!! مش بقولكم بلد الأسياد والعبيد.. طب اعتبروا محمد عيد شغال عند الباشا وكنتم استنوا عليه لحد ما يوصل أي محطة وينزل .. قووووول ماتخفشي وعلي صوووووتك.#القاتل_عسكري_مش_كمسري".
وتساءل فؤاد: "‏كفاية كل يوم بتحصل كارثة فين الأحزاب والحركات وقاعد للشارع ما لازم نفوق بقة. ‎#القاتل_عسكري_مش_كمسري".
وأشارت كوكي: "‏يا ناس لو مشي كامل الوزير هيجي غيره ونزيف الدم مش هيقف في كل حته لكن لو مشي راس الأفعى هنترحم من اللي بيحصل ده للأبد. #القاتل_عسكري_مش_كمسري".

وعن كامل الوزير كتب محمد رمضان: "‏كامل الوزير يقتل القتيل ويمشي فى جنازته . لا عظم الله أجرك ولا شكر الله سعيك. #القاتل_عسكري_مش_كمسري".
وذكرت صفية صالح: "‏اللي شغال في الجيش أو الشرطة بيركب المواصلات الحكومية بنص التمن... وأحيانا مجانا كمان، والطلبة بيدفعوا الأجرة كاملة. #القاتل_عسكري_مش_كمسري".

وتوقع شعبان عبد القوي: "‏‎#القاتل_عسكري_مش_كمسري.. القطر هيطلع اخوان والكمسري هيطلع تحت السن القانوني والوزير هيطلع من زوي العاهات ويعامل معاملة أطفال وخمستلاف ياكافر وتحيا ماااسر يا جدع".

وغرد حساب "عسل أسود": "‏اللي قتل محمد عيد مش الكمسري بس اشترك في قتله السيسي لما قال اللي ممعهوش ميلزموش وكامل الوزير لما هدد الكمسرية ان اي حد مش هيقطع تذكرة للركاب هقعدوا في البيت. ‎#القاتل_عسكري_مش_كمسري".
المساهمون