#الشعب_اشتكى... ثورة الغلابة على نظام السيسي

08 أكتوبر 2016
انتفاضة على الأوضاع المعيشية والاقتصادية (Getty)
+ الخط -
"#الشعب_اشتكى، مصر يا بلد العجايب، مليانة ليه كدا بالمصايب، الظالم ياخد كل حاجة، وغلبانك ملوش نايب، أما صحيح بلد العجايب"، بهذه الكلمات أعرب "شاعر الثورة" عن ملخص شكوى الشعب المصري.

 فـ #الشعب_اشتكى، وأنى له ألا يشتكي، وقد وصل سعر الدولار إلى 14 جنيها، وكيلو اللحم لمئة جنيه، والسكر عشرة جنيهات، والأسعار تزيد من العصر إلى المغرب، وقد خلف النظام الوعود، ووقعت الآمال، وبيع الوهم والفنكوش، كما علق ناشطون، ودشنوا وسم #الشعب_اشتكى، فوصل مدعوماً بشكاوى المصريين إلى مقدمة قائمة الأكثر تداولاً على تويتر.

ووسط دعوات لتظاهرات الغلابة يوم 11 نوفمبر/تشرين الثاني المقبل، وتوعد من النظام وأمنه ولجانه لمن يفكر في الاعتراض على سوء الأحوال، وتحذير السفارة الأميركية والكندية في القاهرة من التجمعات يوم 9 أكتوبر/تشرين الأول، تباين تفتح التكهنات عما يجري في مصر، واختلفت التأويلات، ولكن بقي اتفاق الجميع على الشكوى.

فجاسمين توعدت النظام وإعلامه: "‏إعلام بلحة يهددون غضبة 11 نوفمبر وبيقولوا..الراجل ينزل..نازلين ومش خايفين وهتمشي يا بلحة.. خلاص #الشعب_اشتكى #يسقط_يسقط_حكم_العسكر". أما علاء فجعل السيسي، محور شكوى الشعب بقوله: "#الشعب_اشتكى ان بلحة بيستقبل نفسه في رواندا، وبيجري ورا اوباما عشان يسلم عليه، وكل ما يروح حتة يقعد يبحلق في السقف".

ووجه السيد كلامه للعسكر: "‏#الشعب_اشتكى، غوروا في داهية خربتوا البلد واعتقلتوا أحسن من فيها، وقتلتوا أفضل من فيها ونهبتوها وسرقتوها، ربنا ينتقم منكم #يسقط_يسقط_حكم_العسكر"، ورد مجدي شوشة على المسؤولين "#الشعب_اشتكى، يقول المسئولون: اصبروا يا شعب نرى ضوءا في آخر النفق، الشعب يرد: حضرتك دي اللي في آخر النفق حريقة مش ضوء".

هبة عددت الشكاوى: "‏#الشعب_اشتكى من الظلم والفقر والجوع وانتشار الأوبئة #أرحل_يا_سيسي"، وحسناء بثت شكواها إلى الله: "‏الناس تعبت من كل اللى بيحصل في البلد بس هنشكى لمين ملناش غير ربنا #الشعب_اشتكى".

ورأى إبراهيم الشكوى أمراً منطقياً: "#الشعب_اشتكى، عايزين ايه من نظام  العام الأول اخترع جهاز واحد فقط هو جهاز الكفتة،  والعام الثاني بتاع الصواريخ هتلف وترجع وإعلامهم أحمد موسى"، وقالت إيمان: "‏#الشعب_اشتكى من كتر الفناكيش والأحلام الكدابة والمشاريع الوهمية وعجلة التنمية اللي دايما بتدور عالفاضي".

واختارت آية، هذا التشبيه: "مصر في مرحلة التايتانيك وهي بتغرق والناس عارفة ان مافيش نجاة وفي ناس لسه في القاعة بيطبلوا مع الفرقة اللي مش راضية تبطل عزف #الشعب_اشتكى"، وسخر حساب "هات حاجة لمصر"، فعلق: "السيسي هيطلع في الخطاب الجاي يقول:بالنسبة للأطفال الل بتلعب كيلو باميا كفاية نص كيلو شوفوا هنوفر باميا قد إيه لمصر #الشعب_اشتكى".

 

دلالات
المساهمون