وسوم الثورة المصرية تحتلّ "تويتر"

25 يناير 2016
(تويتر)
+ الخط -
عشية ذكرى ثورة 25 يناير، احتلت وسوم "#انزل_عشان" و#هنزل_الميدان_واقول، و#خمس_سنين_ثورة، و#ثورة_25_يناير، قمة لائحة الأكثر تداولاً في الساعات الأولى لـ25 يناير 2016. وامتلأت الوسوم بصور الشهداء وأمهات الشهداء، اللواتي ما زلن يحلمن بحق أولادهن، الذين فقدوا أرواحهم لحلم لم يكتمل بعد.

ولم تخلُ الوسوم من مناوشات الأذرع الإلكترونية التي حاولت بث روح الهزيمة والإحباط بالسخرية تارة، وبالتذكير بمصير كل من نزل الميادين من قبل وكان مصيره القتل أو الاعتقال، لكن ذلك لم يحبط الثوار، ولا منعهم من ردود أكثر إصراراً.

"علمت صوتي جلال الرعد... كتبت اسمك في الملكوت... ابنك وواخد منك وعد.. الموت يقرب مني يموت #انزل_عشان" بهذه الأغنية، شارك حساب حزب "الحرية والعدالة" في الوسم، وعبر سلسلة من التغريدات حول حيثيات وجوب المشاركة والنزول يوم 25 يناير، مثل الكرامة والقصاص والبطالة.

وسرد صلاح حيثيات نزوله: "ﺗﺨﻴﻞ ﻭﺟﻊ وﺣﺴﺮة أﻫﻞ ﺷﻬﻴﺪ ﺍﻟﺜﻮﺭة ﺍﻟﻤﻨﺴﻲ ﻭﺳﻄ ﻛﻞ ﺗﻜﺮﻳﻤﺎﺕ ﻭﺗﻌﻮﻳﻀﺎﺕ ﺷﻬﺪﺍﺀ ﺍﻟﺠﻴﺶ ﻭﺍﻟﺸﺮﻃة ﻭﺍﻟﻠﻲ ﺣﺘى ﻓﻲ ﺫﻛﺮى ﻣﻮﺕ ﺍﺑﻨﻬﻢ هـ #انزل_عشان أﻘﻮﻟﻬﻢ ﻣﺶ ﻧﺴﻴنكم". ووافقه شاكر: "#انزل_عشان، اخواتك اللي في السجون بيتعذبوا وبيموتوا فيهم، كرامتك وحريتك اللي بتتهان من ابو 50 بالمئة".

اقرأ أيضاً: عبد الرحمن منصور: لم ننتصر.. ولم ينتصروا أيضا

وتذكر البعض هتافات الميادين التي لا تزال في ذاكرتهم، فقال خالد: "عيش حرية عدالة أجتماعية، عشان لسا مطالبنا مش اتحققت"، وقالت سارة: "عايزه حق اللي ماتوا، واللي في السجون، يسقط يسقط حكم العسكر".

وكتب حسن: "#هنزل_الميدان_واقول عمر الظلم ما قوم دوله ولاعمر الحق مابيضيع المجد للشهداء". وتذكر مجدي اتهامات التخوين ووجبات كنتاكي الشهيرة: "#هنزل_الميدان_واقول قالوا علينا شباب كنتاكي واحنا يا مصر نزلنا فداكي".

وقالت نفيسة: "#هنزل_الميدان_واقول انه كفايه تعذيب في السجون كفايه اكل مسرطن كفايه مستشفيات الداخل فيها ميت كفايه حوادث طرق كفايه سرقه ونهب وشباب عالقهاوي"، وسخرت ندا: "احنا مش عاوزينك تقول احنا عاوزينك تخلص على طول بقالنا خمس سنين بنقول".



اقرأ أيضاً: مواقع التواصل: منها الثورة وإليها تعود
المساهمون