إجابات المصريين عن سؤال: #هو_إحنا_فقرا_ليه؟

03 سبتمبر 2022
يعيش المصريون ظروفاً اجتماعية واقتصادية صعبة (جيف ميتشل/Getty)
+ الخط -

تصدر وسم "#هو_إحنا_فقرا_ليه" قائمة الأكثر تداولاً على موقع تويتر في مصر، في استعادة للتصريح الشهير للرئيس عبد الفتاح السيسي. واستعرض المغردون مظاهر البذخ في البلاد، كبناء القصور وإقامة المؤتمرات والفعاليات والعاصمة الإدارية والعلمين، وسط معاناة المواطنين.

وكان واضحاً استياء المغردين من خبر شراء طائرة رئاسية جديدة، قدّر ثمنها بنصف مليار دولار أميركي، أي نحو 9 مليارات جنيه مصري، في الوقت الذي يعاني فيه المصريون من الفقر وتردي مستويات المعيشة، فيما اقتصرت الزيادة على بطاقة دعم التموين على مائة جنيه.

وغرّد الناشر هشام قاسم: "لإننا ببساطة بنتحكم من أشخاص وصلت للحكم من خلال انقلاب من 70 سنة اتحكمنا فيهم من 4 رؤساء عسكريين ما يتخيروش عن بعض في الخيبة وغرضهم واحد، البقاء في الحكم، شفنا معاهم كل أسباب الفقر، فساد، استبداد، حروب وحنفضل على هذا الفقر، طول ما العسكر بيورثونا لبعض. ‎#هو_احنا_فقرا_ليه؟".

وعلّق الحقوقي هيثم أبو خليل: "مصطفى بكري يؤكد شراء الطائرة الرئاسية الجديدة، ثمنها ليس نصف مليار دولار، ده يدوبك ربع مليار دولار!!! #هو_احنا_فقرا_ليه #جمعة_مباركة".

وقال سمير العليمي: "رحم الله من ماتوا في صمت وغسلوهم في صمت وكفنوهم في صمت وشيعوهم في صمت رحمة الله عليهم. ‎#هو_احنا_فقرا_ليه؟".

وكتبت جيهان عبد الرحمن: "‏‎#هو_احنا_فقرا_ليه؟ معلهش لازم نتحمل... واحنا شوفنا الرئيس عمل ايه عشان مصر... اشترى طيارة بكمياتها بـ500 مليون دولار... الناس اللي منتظره الـ100جنيه على بطاقة التموين... في ناس أخدت وناس لا.. اللي ما اخدتش يصبر ويتحمل عشان مصر... وعشان نسدد ثمن الطيارة الخاصة. ‎#ارحل_يا_فاشل. بجد مستفزة".

وسخر صانع المحتوى أحمد البحيري قائلاً: "‏‎#هو_احنا_فقرا_ليه؟ فشر!! احنا مساكين يا روحي!".

المساهمون