‎#عيدهم_مش_معانا... عن ‏المعتقلين في سجون السيسي والمخفيين قسراً

12 اغسطس 2019
صلاة العيد في مصر (محمد الشاهد/فرانس برس)
+ الخط -
دشن مغردون مصريون وسم #عيدهم_مش_معانا ليتحدثوا عن المعتقلين في سجون عبد الفتاح السيسي، ويذكّروا بالذين غيبهم النظام، وضحايا التصفية الجسدية أو أحكام الإعدام، أو المختفين قسرياً ولا يعلم أحد أين يقضون عيدهم، مهاجمين العسكر الذين حرموا أهاليهم منهم في عيد الأضحى.

وكتب معاذ: "‏‎#عيدهم_مش_معانا.. لن ننسى الأبطال من الشهداء والمعتقلين والمطاردين والمختفين قسريا.. تحية لهؤلاء الأبطال وكل عام وأسرهم جميعا بخير.. أعاده الله عليكم وعلى الأمة الإسلامية بالخير والنصر والتمكين لن ننساكم..".

وخص ميدو حمزة الرئيس الراحل محمد مرسي: "‏هتفضل حي في قلوبنا سيدي الرئيس الشهيد ..عيدك في الجنة يا ريس. #عيدهم_مش_معانا". وغردت مها أحمد: "‏‎#عيدهم_مش_معانا.. الشهداء في الجنة والأسرى في السجون والمطاردون والمهاجرون في أرض الله الواسعة".

وقالت أسماء: "‏‎#عيدهم_مش_معانا.. مصر لم تخسر بعد انقلاب الصهاينة رجالا كراما فحسب بل خسرت نساء وشبابا كانوا قوامين بالمعروف .. مصر خسرت المعروف والنبل والدعوة إلى الخير".

وتساءل محمود اللول: "‏‎#عيدهم_مش_معانا.. تساوي ايه وعن أي فرحة للعيد هنتكلم وكل زوجة أو أم راجعة بيتها من صلاة العيد والحزن مالي قلبها على زوجها أو ابنها اللي في السجن بدون ذنب".

ودعت صاحبة حساب "ماشاء الله": "‏‎#عيدهم_مش_معانا .. فك الله أسركم ..ورجع حقكم ..وانتقم ممن ظلمكم ...يا رب وترجعوا سالمين أصحاء يا رب". وقال أحمد شيمي: "‏‎#عيدهم_مش_معانا.. أطهر الناس في السجون".

وغرد أحمد عادل: "‏لأنهم أحرار لأنهم لا يقبلون الظلم.. لأنهم لا ينزلون على رأي الفسدة.. لأنهم أصحاب مبادئ ومثل وقيم.. لأنهم يحبون دينهم.. لأنهم يريدون لبلادهم مستقبلا أفضل.. لأنهم يحبون لأبنائهم وأحفادهم الأفضل. #عيدهم_مش_معانا".

واعتذرت لهم أسماء: "‏‎#عيدهم_مش_معانا.. إلى كل الأحرار في السجون.. سامحونا في حقكم نحن عاجزون عن فعل أي شيء من أجلكم". وهتفت حفصة: "‏‎#عيدهم_مش_معانا .. هاتوا اخواتنا من الزنازين".
المساهمون