#هنقاطع_التجار_وهنستحمل_ياسيسي يتحول لمنصة هجوم على النظام

01 ديسمبر 2016
تحاول اللجان إبعاد المسؤولية عن السيسي (محمد الشاهد/فرانس برس)
+ الخط -
حرصاً على تصدير المشاكل التي يعاني الشعب منها، بعيداً عن الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي، دائماً ما تحرص لجانه الإلكترونية وأتباعه على رفع وسم من آن لآخر للإيحاء بأن الشعب هو المشكلة وهو الحل.

في الأمس القريب، دعت "سيدات من أجل مصر" ليوم "مقاطعة"، وحددن له تاريخاً هو الأول من ديسمبر/ كانون الأول. وعليه، تم تدشين وسم "#هنقاطع_التجار_وهنستحمل_ياسيسي" الذي دشنته لجان إلكترونية تابعة للأجهزة الأمنية المصرية، تحول إلى منصة مضادة استخدمها معارضو الرئيس المصري لكشف عوار الوسم والمشاركين فيه.

عبر الوسم، طالب نضال المجموعة بتوجيه أسهمها ناحية المتسبب الرئيسي في الأزمة: "كيلو السكر اللي كان ب4ج السيسي ونظامه ربطوا الكيلو ب11ج هما التجار هيعملوا إيه انتقضوا الحرامي بتاعكم الأول".

بينما اعتبر محمد أن المشاركة في المقاطعة إهانة "لا، أنا مش هقاطع ناس عايشة زيي زيها في نفس الهم ولا مش هنستحمل حاجة تاني كفاية إهانة".

أما هاني الكاشف، فغرد بأسباب الأزمة الحقيقية من وجهة نظره "اللي فاهم إن مشكلة البلد دي في التجار غلطان لأن المشكلة إن ما فيش استثمار ولا سياحة ولا تصديرو لا تحويلات.. إلخ".

وكتب سفيان تغريدة مؤلمة عن غلاء الأسعار وعدم توفر علاج الغسيل الكلوي "عايزك تستحمل لما والدتك ووالدك يمرضوا ومفيش علاج غسيل الكلية بـ250 جنيه يعني لو واحد بغسل مرتين في الأسبوع".

السيد هاجم لجان السيسي قائلاً: "نفايات العبيد وأقذر اللجان هتستحمل معاك يا بلحة لحد ما تخربها وتقعد على تلها تشحت".

وقال سليم: "اللي هيستحمل دا أكيد مش عايش عيشة الغلابة اللي بتعاني كل يوم من غلاء الأسعار ونقص الدوا ورفع الدعم وغيره كتير".

كما سخرت مروة "يعني هتخلوا التاجر هو كبش الفدا مش الدولار اللي محدش ملاحقه ولا الدعم القسم وسط الناس طيب كويس استمروا بقى".

المساهمون