سخرية من طريقة نقل تمثال #رمسيس_الثاني "المقلد" من أمام جامعة مصرية

19 يناير 2020
تمثال رمسيس الثاني المقلّد (تويتر)
+ الخط -
على مدى عدة أيام، استقبل رواد مواقع التواصل الاجتماعي في مصر بسخرية شديدة وانتقاد واضح، صور قيام محافظة الشرقية، شمال القاهرة، بنقل تمثال رمسيس الثاني من أمام جامعة الزقازيق في سيارة نقل المخلفات "القمامة"، ثم إلقاء التمثال بجانب الطريق، بعد تعرضه للكسر أثناء النقل.

ورغم محاولات أجهزة النظام، امتصاص الغضب، بادعاء أن التمثال ليس أصلياً، ولكنه نسخة مقلدة للأثري، إلا أن محاولتها لم توقف السخرية، مع طرح تساؤل مهم "حتى لو تقليد اتكلف كام علشان يترمي كدة؟".

وكتبت دينا الحناوي: "‏زي الحرامية في انصاص الليالي يتم الآن نقل تمثال رمسيس من أمام جامعة الزقازيق بواسطة لودر وعربية زبالة!".

وتساءلت هديل جمعة: "‏أنا مكسوفة أقولكوا أن تمثال رمسيس المقلد اللي اتنقل بعربية الزبالة. اتقلب من العربية وهي ماشية وادشدش.. جابوا لودر وركنوه علي جنب.. هو رمسيس مزعلهم في حاجة".

وقال ميمو: "‏ده تمثال رمسيس الثاني المنحوت المقلد اللي كان قدام جامعة الزقازيق واللي كان بيعتبر تحفة فنية من 2005 وقدرت قيمته الفنية بربع مليون جنيه إتكسر منهم وهما بينقلوه في عربية الزبالة ورموه في الزبالة".

ووجهت مريم إبراهيم حديثها لرمسيس: "‏ده تمثال رمسيس أكيد كانت نيته مش كويسة علشان يتبهدل كده على إيدين الخسيسي .... آثار مصر تدمر على أيدى العسكر أجهل خلق الله.. السيسي خرب الماضي والحاضر والمستقبل.. يا رمسيس رايح فين يا ابني البلد دي أحسن من غيرها #نازلين_يوم25".
بينما علق علاء محمد: "‏تم نقل تمثال الملك رمسيس من ميدان الشرقية فى سيارة القمامة أو الزبالة التابعة للمحافظة". وتساءل محمد عبد القادر: "‏لما ‎#تمثال_رمسيس يتنقل علي عربية زبالة، الزبالة بقا تتشال علي ايه؟".

في حين كتبت نداء: "‏الآثار طلعت بيان تقول ان تمثال رمسيس التاني المنقول من الزقازيق مُقلد وتم وضعه أمام جامعة الزقازيق من ١٥ سنه وتم نقله لتطوير الميدان وتيسير حركة المرور .. لا قالوا كم كانت تكلفة تقليده ولا قالوا انه اتكسر وتم قلبه في الزبالة .. إخفاء الحقيقة الكاملة والتدليس ديدنهم".

وتعجبت مريم زكي: "‏‎تمثال رمسيس فى عربية زبالة، ببقى انت أكيد اكيد في مصر".
وأكد هيليوم: "‏مافرقتش تمثال رمسيس أصلي ولا نسخة مقلدة.. الاتنين بيتنقلوا بنفس الطريقة.. لودر وحمل عالنقل وعبي وانقل".

ونبه علي أسامة: "‏في سؤال.. تمثال رمسيس التاني الي اخدوه على عربية زبالة علشان يوسعو الطريق راح فين.. عايزين نطمن عليه اصحو ليغفلونا".

دلالات
المساهمون