مصريون: #صندوق_النقد_هيشردنا.. "المهم نبقى كده"

02 اغسطس 2016
(تويتر)
+ الخط -
"صندوق النقد يا صندوق.. سم وفي الشهد مين هيدوق.. يا باني لي بيتي يا صندوق.. يا زارع لي غيطي يا صندوق.. عيشة وكحيتي يا صندوق"، هكذا عبر الفنان ياسر المناوهلي عن رأيه، في صندوق النقد الدولي منذ سنين. لكنّ النظام المصري لا يوافقه الرأي، لذلك قرر أن الحل الوحيد، هو الاقتراض منه، على أمل تجرع الشهد، والدعاء ألا يؤثر السم، فهو يعمل اقتصادياً بنظام "عشانا عليك يا رب"، وفق تعبير ناشطين.

بعد إعلان النظام المصري، رسمياً، عن قرب الوصول لاتفاق مع صندوق النقد، على مجموعة من القروض، بإجمالي 12 مليار دولار، لسد عجز الموازنة، وتفادي الانهيار المتتابع للاقتصاد، سألت مواقع التواصل: "القرض ده شروطه إيه؟ وهيروح فين بعد القروض الكتير اللي عايشة عليها مصر من ستين سنة؟".

حاول مؤيدو النظام ولجانه الإلكترونية فعل ما يجيدونه، من تبرير، لكن رد الناشطين جاء قوياً، فكان وسم #صندوق_النقد_هيشردنا، الذي وصل لقائمة الأكثر تداولاً، هو الرد الكافي.

وكانت أكثر التدوينات انتشاراً على مدار الأيام الماضية، وفور الإعلان عن زيارة وفد صندوق النقد للقاهرة، هي تدوينة رئيس المركز العربي للبحوث السياسية والاقتصادية، أحمد مطر، عبر حسابه على فيسبوك، التي قال فيها "عاجل: صندوق النقد يفرض 8 شروط لإقراض مصر 4 مليارات دولار أخطرها: تخفيض قيمة الجنيه إلى 6 سنت (الدولار بـ16 ج). وتسريح 2 مليون موظف. وإصدار قانون تيسير إجراءات إفلاس الشركات بلا عقوبة السجن عن الشيكات بدون رصيد. والاستيلاء على أملاك الدولة فى حالة عدم سداد ديونها. ورفع الدعم عن البنزين والكهرباء والتعليم والصحة ورغيف العيش. وفرض قانون الضريبة المضافة. ووقف التعيينات ومنع زيادات المرتبات. وتقشف حكومي مجحف".

أما أحمد فقالها صريحة: "‏مصر محتاجه عقول وليس قروض! #صندوق_النقد_هيشردنا"، وذكرت بيري أحمد بسياسة السيسي الاقتصادية: "#صندوق_النقد_هيشردنا، السيسي بيقولك بكره تشوفوا مصر، نسي يقول ان فيه عجز، وبيطرح أذون خزانه واقترض من البنوك 9.7 مليار لسد عجز الموازنة #مصر_بتفلس".

في حين أعرب عبد الوهاب عن يأسه من فائدة القرض: "‏حتى لو أخد القرض، هيصرفه على الإرهاب والكباب بتاعه، وهنروح في ستين داهية أكتر...".

وتساءلت رانيا عن مصير حلق الحاجة زينب: "والجنيه راح فين؟ طب الحلق؟ طب صبح؟ يا لهوي #صندوق_النقد_هيشردنا".

وسخرت سالي من رواتب العسكريين: "تعاطفك لوحده مش كفاية، صبح على العسكريين بجنيه، دول يستاهلوا الصدقة #صندوق_النقد_هيشردنا"، وسخرت ياسمين: "الجيش عشان ياخد قرض من صندوق النقد.. السيسي هيلغي الدعم عن الشعب.. كده عرفنا يعني ايه الجيش والشعب ايد واحدة! #مصر_بتفلس #صندوق_النقد_هيشردنا".

وتحدى معاذ: "#صندوق_النقد_هيشردنا بعد مكنا بنتحدى السيسي يفتح الميادين انهاردة اتحداه يفتح الاستيراد لمدة أسبوع واتفرج ع #الدولار".

وسخرت فراويلة: "- أهوالتفريعة اللي مش عجباكو هي اللي جبتلنا قرض الـ12 مليار – لا والنبي - اومال مش دي هدية مصر للعالم وهو العالم هيخش علينا وإيده فاضية؟ #صندوق_النقد_هيشردنا". وسخر فوزي: "بيقولك من شروط صندوق النقد الدولي.. إن المهيطل ما يلبسش النضارة عشان يعرف يحمر عينيه للدولار.. #مصر_بتفلس #صندوق_النقد_هيشردنا".

وتعجبت غيدا: "#صندوق_النقد_هيشردنا فقط في دولة العسكر.. أي زيادة في الأسعار يصاحبها زيادة في مرتبات ومعاشات العسكر والقضاء! #مصر_بتفلس". وسخرت نهى: "بيقولك صندوق النقد الدولي هيقرض مصر بدون شروط ع حسب هرتلة وزير المالية.. بس مش تنسوا أن العالم كله بيتآمر علينا وكدهون #صندوق_النقد_هيشردنا".

المساهمون