مصريون: السيسي يلعب مع الأطفال بينما الناس تموت

05 يونيو 2019
الصورة المثيرة للجدل (تويتر)
+ الخط -
تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي في مصر صورة أثارت غضباً وسخرية واسعة في آنٍ معاً، وهي تُظهر الرئيس عبد الفتاح السيسي بينما يلعب مع الأطفال، رغم ورود أنباء عن تعرض كمين أمني في مدينة العريش فجر اليوم لهجوم، وسط تجاهل إعلامي للخبر.

ونقلت فضائيات مصرية أداء السيسي صلاة عيد الفطر المبارك في مسجد المشير طنطاوي، حيث توجّه بعدها إلى مركز المنارة للمؤتمرات بالتجمع الخامس ليحتفل بالعيد مع أبناء شهداء الجيش والشرطة، حيث رفع مغردون الصورة المثيرة للجدل، نقلاً عن الفضائيات.

وكتب محمد العربي: "#سيناء طب مش كفاية لعب بقى، ونشوف العساكر الغلابة اللي ماتوا دول ياريس واللا إيه؟؟". وعلق حساب باسم عسل إسود "هجوم يستمر 3 ساعات على كمين في #سيناء، ده لو حصل حريق في إسرائيل، كان بعتها طيارتين يطفوها في 10 دقايق".

وغرد الكومي: "الآية بتتكرر، زي ما مبارك كان قاعد بيشوف ماتش مصر في كأس الأمم 2006، وعبارة السلام بتغرق، السيسي بيلعب وكمين بيتضرب في سيناء، واستشهد بعض رجال الشرطة. يحدث في مصر!! #سيناء #العريش".

بجملة "لا تعليق" جاءت مشاركة محمد الراعي. وكتب أحمد أبو المجد: "السيسي حاليا بيلعب.. لما يخلص بقا على خير هايبقى يشوف الدعم للقوات؟ّ! #سيناء".

وكتب يوسف "العسكري عبد الفتاح في مركز المنارة التابع اللجيش، والمؤمن بالكامل ووسط أطفال، ورغم كده في محيط 2م فقط حوالي 8 حراس شخصيين واضحين. ده أبو شعبية 97% الفاشل اللي راح يلعب وفي شهداء ودم في #سيناء".







المساهمون