#عيد_ميلاد_الحفرة.. الاحتفال بـ"مليارات رفع المعنويات"

05 اغسطس 2016
دخل الوسم قائمة الأكثر تداولاً (تويتر)
+ الخط -

"الزعيم: أخبار الحفرة اللي عملناها السنة اللي فاتت إيه؟ المسؤول الكبير: فشلت يا زعيم وكل يوم إيرادات القناة بتقل ــ طب نعمل إيه؟ - نحتفل بيها وندي الناس أجازة ونعمل ليها عيد ميلاد ــ أهم حاجة أتصور وأنا بغني "هابي حفرة داي" وبطفي الشمع".

هذا هو الحوار الساخر الذي تخيله ناشطون، بمناسبة مرور عام على افتتاح تفريعة قناة السويس، التي سوق لها نظام الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي، وشاركه الإعلام باعتبارها قناة جديدة، ليكتشف المصريون بعدها وعلى لسان السيسي نفسه، أن المشروع الذي كلف 65 مليار جنيه، كان لرفع معنويات المصريين، لتصبح أغلى محاولة رفع معنويات في التاريخ، كما علق ناشطون.

وبعد مرور عام، اعترف النظام نفسه بأن إيرادات قناة السويس انخفضت بشدة، واختفى إيهاب مميش، رئيس هيئة القناة، الذي وعد المصريين بمئات المليارات من الدولارات بعد التفريعة، وتحولت لغة السيسي من مشروع هيجيب مليارات، لمشروع رفع معنويات.

مواقع التواصل احتفلت بالمناسبة على طريقتها، سخرية وكوميكس، خاصة على صورة السيسي وهو يشير بيده لجماهير غير موجودة، والتي أصبحت كما علق ناشطون، أغلى صورة في التاريخ.

كما احتل وسم #عيد_ميلاد_الحفرة، قائمة الأكثر تداولاً، رغم سيطرة لاعبي مباراة الأهلي وانبي على التريند طوال ليلة أمس.

 تساءلت أميرة"‏#عيد_ميلاد_الحفرة، هي القناة الجديدة من يوم ما اتعملت والدولار عمال يرتفع لحد ما وصل لـ13 جنيه، هو احنا اللي بندفع فلوس السفن اللي بتعدي ولا إيه؟".

وسخرت منى "‏واحدة راحت للدكتور بابنها قالتله الحقني يا دكتور ابني بلع جنيه .. قالها متخافيش يا حاجة غيره بلع ملايين ولسه عايش #عيد_ميلاد_الحفرة".

كما غنى هشام "‏#عيد_ميلاد_الحفرة، كان يوم أسود يوم ما جيت"، في حين كتب علاء: "شعب بيضحك عليه العسكر من 64 سنة ولسه بيصدقه شعب يستاهل اللي يحصل له #عيد_ميلاد_الحفرة".

ونشرت أسماء تصريحات محافظ البنك المركزي السابق، هشام رامز، التي أرجع فيها أزمة الدولار لمشروع التفريعة الجديدة، وقالت: "محافظ البنك المركزي: #قناة_السويس وراء أزمة ارتفاع الدولار .. حتى لا ننسى #عيد_ميلاد_الحفرة".

وسخر إبراهيم "#عيد_ميلاد_الحفرة، السيسي وزع دهب خالص على ضيوف حفل القناة، طب وبالنسبة للشعب المصري، اجيب لكو منين، هتاكلوا مصر يعني، المهم نبقى كدا".

بدورها علّقت فاطمة "السيساوية بيتعاملوا مع السيسي على انه سيدنا الخضر، عارفين انه بيخربها، بس مستنيين يعرفو الحكمة من خرابها #عيد_ميلاد_الحفرة".

أما الصحافي أحمد عبد الجواد فتعجّب من مفارقات القدر "#عيد_ميلاد_الحفرة، إنه اغسطس الدامي، مجزرة رابعة، المنصة، رمسيس، وبعدين، أيوه يا واد يا ولعه، السيسي فتح الترعة".

وسخرت بيان من مؤيدي السيسي فكتبت "مؤيدي السيسي عاملين زي البنت الي اتجوزت واحد وعاندت الناس كلها، وبعد الجواز سود عيشتها بس هي مش قادرة تنطق عشان متشمتش الناس فيها #عيد_ميلاد_الحفرة".

وعلق سفيان على صورة السيسي على يخت المحروسة "#عيد_ميلاد_الحفرة اللقطة الوحيدة التي استغنى فيها السيسي عن الحراس. السيسي ممكن يخاطر بحياته من أجل الإحساس بالعظمة".

وسخر خليل "#عيد_ميلاد_الحفرة، غرقت مصر بالديون والقروض، مخلناش حد مخدناش منه قروض، وبلحة بيقولك دي جابت حقها وزيادة".

 

المساهمون