الفسيخ يحول #شم_النسيم إلى تظاهرة ضد السيسي

30 ابريل 2019
تحول الفسيخ إلى حوار سياسي ساخر من السيسي(العربي الجديد)
+ الخط -
بعد انقضاء أعياد الربيع واحتلال وسوم مثل "#شم_النسيم" قائمة الأكثر تداولاً في مصر، جاء الدور على السمك المملح (الفسيخ) المفضل لدى المصريين ليكون محور تفاعلهم، وينقلب إلى حوار سياسي ساخر من الرئيس عبد الفتاح السيسي، خصوصاً مع الارتفاع الجنوني في أسعاره، وتدهور المستوى المعيشي.
وسخر "ابن القاضي": "‏حتى الفسيخ والرنجة أسعارها ناار... مش يمكن ‎#السيسي وهو ‎#فيلسوف متأثر بالفلسفة البوذية وعايز يحولنا لشعب نباتي لأن في المعتقد إن النباتي أرقى روحانياً من الحيواني.. بس ده حتى النباتات أسعارها نااار .. طب يمكن السيسي وهو ‎#طبيب_الفلاسفة عاوزنا أرقى من الحيواني والنباتي ويحولنا لكائنات عشبية".

وردّت هبة مجدي عن الأسعار: "‏‎ولا حتى حانبقى نباتيين.. كيلو الفاصوليا الخضراء من أسبوعين كان بـ30 جنيه والنهارده الليمون 28 جنيه والخيار غالي والطماطم".

وغردت سميرة زرواق: "‏‎#الشعب المصري الفقير لا يقدر على شراء الفسيخ ولا يقدر على شراء فوانيس رمضان نظرا لغلاء المعيشة في عهد القاتل السيسي". ومتقمصاً شخصية السيسي، قال نير ياقوت "‏يا مهندس سامي.. زود يا راجل سعر اللحمة والخضار يا راجل.. دول بيشتروا الفسيخ بـ 200-250جنيه!".

وعن الثورة والفسيخ كتب حسين المصري: "‏‎الملايين اللي في الشوارع دول كان ممكن يشيلوا السيسى.. بس مشغولين بأكل الفسيخ". وسخر "المشمهندس" من مؤيدي السيسي: "‏زي ما فيه ناس بتحب الفسيخ المعفن.. فيه ناس برضو بتحب السيسي المعفن.. وهذا يعني أن لكل سلعة فاسدة زبائنها".

وسخر مصطفى كامل: "عاوز تقنع ناس بتحب الفسيخ رغم انه معفن ان السيسي وحش ازاي!". وقال صاحب حساب "اكس ماكس": "‏‎#شم_النسيم.. العيال اللي مش بتحب الفسيخ دول هم اللي انتخبوا السيسي".






المساهمون