#الحرية_لمعتقلي_الدفوف... عندما تكون الموسيقى النوبية جريمة

06 سبتمبر 2017
(تويتر)
+ الخط -



تفاعل عدد كبير من رواد مواقع التواصل الاجتماعي مع خبر اعتقال 24 شاباً مصرياً في مسيرة دفوف سلمية، للمطالبة بحقوق أهل النوبة، واجهها الأمن بالقوة، بينما أمرت النيابة بحبسهم 4 أيام على ذمة التحقيق.

"معتقلو الدفوف" كما أطلقت عليهم مواقع التواصل، انضموا لطابور طويل من المعتقلين كان أشهرهم "معتقلي الـ تي شيرت ومعتقلي القهوة ومعتقلي الفسحة". فدشن ناشطون وسم #الحرية_لمعتقلي_الدفوف، للمطالبة بالإفراج عنهم.

وقال صبحي سمير: " دي بلد؟ #معتقلي_الدفوف #معتقلي_الفسحة #معتقلي_ماتش، الحقيقة دي بلد بجد؟ كل اللي بيتقبض عليهم ناس معملوش حاجة أصلاً".

وطالب الفنان النوبي عبد الرحمن العمدة: "‏يا رب.. دعواتكم، إفراج وعدم تجديد حبس على ذمة تحقيق 4 أيام أخرى، لو ما طلعت خلصانه بشياكة، بكره هتقلب بغباوة، #معتقلي_الدفوف #النوبة".


وحاولت بسمة عثمان إيصال صوتها للنظام: "‏القضية النوبية مش هتتحل بقمع أمني من الحكومة للنوبيين #النوبة #الحرية_لمعتقلي_الدفوف". وشارك حساب "ميدان رابعة العدوية": "‏الحرية لمعتقلي الدفوف، الحرية لشباب النوبة".

وكتبت الناشطة آيات عثمان: "‏#النوبة مش بيوت ملونة، #النوبة قصة بشر وتهجير، وهم جوة القلوب عشش، #الحرية_لمعتقلي_الدفوف #النوبة #أسوان".

وغرد أحمد: "أهل النوبة أصحاب حق وفضلهم على البلد كلها، ودفعوا تمن غالي، تهجير من أراضيهم علشان احنا نشرب ونروي الزرع اللي بناكله".

وقال "ثوري حر": "بدأ #السيسي باعتقال من نادى ب #تيران_صنافير_مصرية والآن اعتقال أهالي #النوبة وكل من يطالب بأرضه مصيره السجن #كلنا_مسلمي_الروهينجا".

وسخر "مصري نوبي" من حيثيات القضية: "#الحرية_لمعتقلي_الدفوف #الحرية_لشباب_النوبة، الدفوف التي نعزف عليها صنفت على أساس أنها أحراز في المظاهرات هي للموسيقى والبهجة فقط #النوبة".

وحذر حسام: "الناس المبهورة بالنوبة والنوبيين وقد ايه واو والجو ده، رحلتكم الجاية أظن مش هتلاقوا نوبيين لأن الحكومة بتقبض على شبابنا، #الحرية_لمعتقلي_الدفوف".




المساهمون