"#يوسف_فياض_مات" يعزز مطالبات #إلغاء_الدراسة في مصر

09 ديسمبر 2020
اتُهمت السلطات بالاستهتار بصحة المواطنين (تويتر)
+ الخط -

حالة من الجدل شهدتها مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، إثر وفاة طالب في "كلية العلاج الطبيعي" في جامعة سيناء، يدعى يوسف فياض، بعدما أصيب بفيروس كورونا الجديد.

وحالة الجدل سببها ما تداوله زملاؤه عن رفض مدرسي يوسف فياض في الكلية غيابه عن أداء الامتحان، رغم قوله لهم إن الطبيب أخبره بالاشتباه بإصابته بـ"كوفيد-19".

ولم يتسن لـ"العربي الجديد" التأكد من صحة الرسائل المتداولة المنسوبة ليوسف فياض عبر مواقع التواصل الاجتماعي.

ودشن زملاؤه في الجامعة وسم "#يوسف_فياض_مات" الذي برز ضمن قائمة الأكثر تداولاً على موقع "تويتر" في مصر. وغردوا عبر وسوم "#إغلاق_المدارس_والجامعات" و"#إلغاء_الدراسة".

في المقابل، تبنت الكتائب والمواقع الإلكترونية والأذرع الإعلامية لنظام الرئيس عبد الفتاح السيسي رواية مغايرة، تنفي وفاة يوسف فياض نتيجة حضوره للامتحان أو عدم إعطائه إجازة بسبب مرضه، وتبنت الدفاع عن إدارة الجامعة.

غردت مها صبري: "‏ده (هذا) حال أي طالب يا نتعلم يا نموت، عندنا في الكلية لما ناس قالت إن في حالات كورونا في الجامعة وإننا خايفين على نفسنا وعلى أهالينا الناس دي اتحولت للتحقيق والكلام اتنفى، غير إن في كتير عندها كورونا وبتحضر عادي وخايفين يقولوا الناس تموت بس الاقتصاد ميتأثرش حسبي الله. #يوسف_فياض_مات".

وأشار مروان ياسر: "‏عندنا في الجامعة في حالات كتير جداً، وكل يوم بتظهر أكتر من اللي قبله، وفي ناس أنا أعرفها شخصياً عندها ومش قادرة تقول عشان هتتبهدل (تتعرض للإهانات) لو اللي ماسكين الجامعة عرفوا... من تأخير في الحالات والامتحانات وبهدلة في كل حاجة فبتفضل ساكتة عشان تعدي بس والباقي هيروح في الرجلين. ‎#يوسف_فياض_مات".

وذكرت ثريا: "‏نفس اللي بيحصل معانا... أي أعراض كورونا بتظهر على أي طبيب من اللي بيشتغلوا في الكورونا مالهاش (ليس لها) قيمة... لو حد تعب وبلغ بيلاقي نفس الرد... انزل شيل شيفت عزل (التزم بحضور مناوبتك في مستشفى العزل) عادي لحد ما نتيجة المسحة تطلع".

وقال حساب "الميكانيكي": "‏بمناسبة الهاش دا (هذا الوسم)#يوسف_فياض_مات... أحب أقول إن لي أصحاب لا يحضرون الجامعة لأن منهم من يعاني من تدهور تام في الجهاز المناعي وبالتالي ممنوع تماماً من الاختلاط بكل أنواعه لأنه لو تمت إصابته بشيء فوفاته بعدها مجرد وقت... المهم أن الجامعة لا تعطي أي انتباه لمثل هؤلاء ومستمرة عادي جداً".

وحذر مجدي: "‏في كل يوم يوسف فياض بيموت من جوا الجامعات المصرية بسبب اللي بيحصل والأعداد اللي في تزايد كل يوم وهيفضل كل يوم يوسف فياض تاني يموت لو الدولة مأخدتش (لم تأخذ) حل أمثل لحل المهزلة دي. #يوسف_فياض_مات".

وطرح عمر: "‏أهم ثلاثة أسئلة بيدور في دماغي عن الموضوع ده.. فين  الضمير؟! فين  الأخلاق؟! فين  الإنسانية؟! مهما كانت اللوايح والقوانين الي موضوعة في الجامعة أو في أي مكان في العالم يا ريت ما ننساش الي عامل اللوايح دي بشر وممكن في أي وقت تتغير مهما كانت الأسباب.  ‎#يوسف_فياض_مَات #يوسف_فياض".

المساهمون