مصريون يعلّقون على كلمة السيسي والدعم الإلهي والتريليون دولار

26 أكتوبر 2022
تحدث الرئيس المصري عن حاجة مصر لتريليون دولار سنوياً (جةهانا جيرون/فرانس برس)
+ الخط -

تفاعل وردود كثيرة سيطرت على مواقع التواصل في مصر، فور انتهاء الرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، من كلمته المطولة، التي امتدت ساعتين تقريباً، في ختام المؤتمر الاقتصادي، وتطرق فيها لقضايا عدة، اعتبرها المغردون كشف حساب لحكمه، وتفنيداً للانتقادات الموجهة للنظام.

وأبرز المغردون نقاطاً محددة من كلمة السيسي وتفاعلوا معها وأهمها: الموارد المالية، وحاجة مصر لتريليون دولار سنوياً، ودعوته المصريين للجوع، ورؤيته لنفسه بأنه أيقونة و"بطل" لا رئيس دولة، واعترافه بفشل بعض المشاريع، كمدينة الأثاث بدمياط، وادعاؤه بأنّ معه دعماً ربانياً.

وتعجبت سناء وناس من خطاب السيسي وغرّدت على "تويتر": "عامل مؤتمر ومقعد قدامه كل دول علشان يطلع يتكلم عن نفسه.. ربنا بيحبني.. الإعلاميين بيخافوا مني.. الطلاق والجواز.. كرتونة البيض.. أنا مابخافش.. لا حد بيسأله ولا حد بيرد عليه! حاجة. مرستان فعلا!".

وجمع خالد عبيد أخبار عدة تتهم السيسي بالإسراف في الإنفاق على المؤتمرات والطائرات الرئاسية، وقارنها بتصريحه عن جوع وعطش المصريين لبناء مصر، قائلاً: "الديكتاتور السيسي: لازم الشعب لا يأكل ولا يشرب ولا يرتاح عشان نقدر نخلي مصر كلها زي العاصمة الإدارية!".

وفي السياق، ذكّر أحمد بيومي بتصريحات سابقة للسيسي "أول مرة في التاريخ أشوف رئيس منتخب من شعب بيعايره بفقره؟ مع ان الشعب الفقير ده هو اللي بيصرف عليه وعلى حراسته وتأمينه وأكله وشربه وطياراته هو وعياله وحكومته؟ شيء غير قابل للتصديق ..لأنه نفس الشخص اللي قال أنا مسؤول عن كل حاجة في حياة الناس حتى دينهم وأخلاقهم  قبل ما يترشح؟".

وعن اعترافه بتدبير الأموال بأي طريقة، أكملت الصحافية والناشطة رشا عزب "كنت بقول لأصحابي على سبيل التريقة، إن الجباية والإتاوات اللي على شكل ضرايب ورسوم هستيرية وطريقة شفط المواطن اللي بتحصل دي وراها لجنة بتقوم كل يوم الصبح تفكر ازاى يجمعوا فلوس من لحم الحي والميت! وطلع حقيقي غالبا اهو!! ده غالبا دور الدولة الوحيد في حكمه المجيد!".

وعن حواره مع الحكومة التي أكدت له، حسب تصريحه، بأنه "أيقونة وبطل"، سخر عمرو حازم مستعيناً بلقطة من فيلم "مطاردة غرامية"، وقال "أنا مش رئيس أنا بطل".

بدوره، تساءل الروائي إبراهيم عبد المجيد عن حال مدينة دمياط التي اعترف السيسي بفشل مدينة الأثاث بها، وقال "هي مدينة الأثاث في دمياط فشلت والا ايه؟ أصل أنا بقالي أكتر من سنتين برة الزمن ومش متابع".

وبلقطة من فيلم "اللمبي" على لسان عبلة كامل قالت فيها "كان على عيني"، سخرت الشاعرة مروة مأمون من حديث السيسي المتكرر عن حاجة مصر لتريليون دولار سنوياً، أي ما يعادل 18 تريليون جنيه.

المساهمون