#مصر_تحارب_الفساد... منصة هجوم على السيسي ونظامه

10 ديسمبر 2020
سخر المغردون من تصريحات السيسي في باريس (أنطوان غيوري/Getty)
+ الخط -

عقب تصريحات الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي في باريس بأن الدولة ملتزمة بمكافحة الفساد، دشنت كتائبه الإلكترونية وسم "#مصر_تحارب_الفساد" الذي انقلب من التطبيل إلى السخرية والنقد.

إذ ربط المغردون بينه وبين أنباء القبض على صاحب سلسلة محلات "أولاد رجب" أحمد رجب، وقبله مالك "المصري اليوم" صلاح دياب، وصاحب مصانع "جهينة" صفوان ثابت، وصاحب متاجر "التوحيد والنور" سيد السويركي. كما ذكروا بالقبض على المستشار هشام جنينة، بعد كشفه فساد النظام، ليتحول الوسم إلى منصة ضد فساد السيسي ونظامه.

كتب حساب "ترند مصر": "‏طبعاً#مصر_تحارب_الفساد وكل حاجة... وكمان خد التقيلة (اسمع الخبر الأهم)... دي بتحسن المناخ الاستثماري والاقتصادي لدرجة إنهم بيحبسوا المستثمرين ورجال الأعمال (خايفين عليهم من الحسد) ولا إيه يا ريص؟ #الثورة_قادمة1".

وغردت منى الزيات: "‏مش بعيد يطلعوا الشعب هو اللي فاسد... يارب أعيش وأشوف اليوم اللي بلدي فيه تنضف فعلا من الفساد. #مصر_تحارب_الفساد".

وأشار درويش: "‏#الحرية_لهشام_جنينة... اللي مأساته بدأت بإنه يشوف شغله كرئيس للجهاز المركزي للمحاسبات ويدور على شبهات الفساد. لكن في مصر كونك إنك تشوف شغلك في حد ذاته جريمة. #مصر_تحارب_الفساد".

وتساءل وليد نعيم: "‏هي مين مصر اللي بتحارب... وبتحارب فساد مستورد مثلا. ‎#مصر_تحارب_الفساد".

وقال شعراوي: "‏على مدار التاريخ  و#مصر_تحارب_الفساد... لكن من هم الفاسدون؟ من استغل حاجة الناس فهو فاسد... من تأخر عن تقديم مهام وظيفته فهو فاسد... من يملك العقاب لمقصر ولم يعاقبه فهو فاسد/ وكثيرين لا تعلمهم والله يعلمهم... عرفتم إن مصر تحارب الفساد من قديم الأزل".

ومع صورة السيسي  تعجبت إيمان: "‏أول مرة أشوف فساد بيحارب فساد وبالعجلة. #مصر_تحارب_الفساد".

المساهمون