انقطاع الكهرباء في مصر يثير تساؤلات المغردين

31 ديسمبر 2022
مطالب بالكشف عن "الخطة غير المعلنة" (خالد دسوقي/فرانس برس)
+ الخط -

وسط شكوك بخصوص تصدير الكهرباء لأوروبا، تفاعل المصريون مع خبر منشور على موقع صحيفة "الشروق" المحلية، نقلاً عن مصدر مسؤول في الشركة القابضة لكهرباء مصر لم تذكر الجريدة اسمه، أن هناك خطة غير معلنة بدأت يوم الأحد الماضي، تضمنت تخفيف الأحمال على مدار اليوم، تتضمن فصل التيار الكهربائي مدة ساعة عن كافة المناطق في المدن والحضر.

وكان المغردون قد تبادلوا أخبار انقطاع التيار لساعات منذ يوم الخميس، من مختلف المحافظات المصرية.

وكتب إبراهيم قناوي: "تاخد قروض من الغرب تعمل بيها محطات توليد كهرباء، والشعب يسدد القرض، تقوم تصدر نفس الكهرباء للغرب من خلال الربط، والشعب نفسه يقعد من غير كهرباء، ويكمل سداد ف القرض والفايدة، لو بيحكمنا كافر هايكون أرحم".

وتساءل فتحي أبو حطب: "خطة غير معلنة لمين؟ وكما نشرت الشروق منذ ساعات، توجد خطة غير معلنة لتخفيف الأحمال على مستوى الجمهورية. كيف تكون خطة غير معلنة في أمر يتعلق بانقطاع الكهرباء؟ يعني مسألة ملموسة ويمكن رصدها بسهولة؟ استهتار بحق الناس في المعرفة".

وأضافت إيناس سؤالا آخر: ‏"هم بيعملوا كدا يعني عشان يولدوا كهربا أقل، ويصدروا غاز أكتر لأوروبا ولا إيه السبب؟ عشان على حد علمي محطات الكهربا اللي اتعملت دي، تقدر تولد كهربا فائضة عن حاجتنا".

وكذلك أحمد رجب: "غير معلنة ليه؟". فأجاب ماجد عبيدو: "اللي تعوزه أوروبا، يحرم على مصر".

وعلق وائل الجابري: "خطه غير معلنة انكشفت على تويتر في نص ساعة، وطبعا الخطه الوهمية دي توفير الغاز لزوم الدولار".

وسخر المشاغب أبو طالب: "قالك تخفيف أحمال في الشتا علشان توفير الغاز الطبيعي وارتفاع سعر المازوت، هو سؤال رفيع، معلش ليه بنوفر غاز طبيعي والمفروض إننا عندنا احتياطيات كتير منه؟ ثانيا ارتفاع سعر المازوت كدة كدة بتحملوه للمستهلك، عموما #معلش".

وكذلك سخرت مريم مراد من اللجان والكتائب الإلكترونية المدافعة عن زيادة الأسعار، فكتبت: "لو مش عاجبكم اعملوا الكهرباء في البيت، بدل ما تشتروا جاهز من بره".

المساهمون