أذرع السيسي تستعين بفريق "جهاز الكفتة" للترويج لـ"#اللقاح_الصيني"

15 ديسمبر 2020
جمال شيحة خلال المقابلة (يوتيوب)
+ الخط -

"كل ما يتزنقوا في جهاز الكفتة ولا اللقاح الصيني يجيبوا شيحة"، هكذا سخر مغردون مصريون من الأذرع الإعلامية لنظام الرئيس عبد الفتاح السيسي، بعد استعانتها للترويج للقاح شركة سينوفارم الصيني لفيروس كورونا، بأستاذ أمراض الكبد، جمال شيحة، أحد أعضاء فريق "جهاز الكفتة" الشهير لمخترعه اللواء عبد العاطي "لكشف وعلاج فيروس سي".

وقد استضاف عمرو أديب في برنامجه "الحكاية" على فضائية "إم بي سي مصر" شيحة الذي أكد أن اللقاح "آمن جدا جدا جدا"، ودعا المصريين لترك أي كلام عن أضرار محتملة له.

 

وللتذكير بدعم شيحة لجهاز الكفتة، نشر المغردون فيديوهات قديمة له وهو يروج له أثناء عمله مع "فريق اللواء عبد العاطي كفتة"، كما يطلق عليه رواد مواقع التواصل.

 

وكتب محمد فضل: "‏هل تعلم أن دكتور جمال شيحة اللي مع عموره دلوقتي وبيقولك خد الفاكسين ده كان من أعضاء فريق دكتور عبد العاطي كفتة ومن المدافعين عن اختراعه العظيم .. أنا حبيت أفكرك بس". وغرد أحمد عبد ربه: "‏يعني عايز تقنع الناس باللقاح تجيب جمال شيحة بتاع جهاز عبدالعاطي كفتة ‎#wtf".

ووصفه ياسر علي: "جمال شيحة ده كان بيشجع على جهاز عبد العاطي كفتة... هو راشق في أي مصلحة للأسف".
وأكدت مروة برهام: "‏أنا ما بقتنعش بكلام جمال شيحة ده من ساعة ما كان بيروج لجهاز عبعاطي كفتة"، وكتب رشيد العوضي: "‏‎جمال  شيحة دجال.. لا دكتور".

ومع صورة لشيحة متداولة حاملا جهاز الكفتة، علق طارق عرفة: "‏‎الدكتور جمال شيحة خرج مع عمرو أديب ينصح المصريين بأخذ لقاح كورونا فورا ودون تردد .. آخر مرة الدكتور شيحة نصح المصريين كان ماسك الإريال ده  وبيطارد فيروس سي أيام جهاز الكفتة بتاع عبد العاطي".

وذكر إيهاب خليل بالفيلم الشهير: "‏‎دكتور جمال شيحة الذي يستضيفه عمرو أديب الآن يذكرني بتصريحات وزير الصحة في فيلم النوم في العسل". وقال "ليدو": "‏جايبين د. جمال شيحة ده مع  العربيد عمرو أديب عشان يقنع الناس إنهم ياخدوا ‎#اللقاح_الصيني".

وسخر محمد النجار: "‏في دكتورة اسمها مها جعفر شغالة بتهبد مع عمرو أديب، واضح كده إنها ضد الفاكسين وفي المقابل لها جمال شيحة اللي كان ماسك جهاز الإريال اللي بيشخص فيروس سي، ونعم العلماء الصراحة ‎@Amradib". وفسر حازم مواقفه: "‏جمال شيحة عايز منصب .. مش دكتور يتاخد منه كلام علمي خالص".

المساهمون