هدم جبانة المماليك يثير غضب المصريين: "شيل النسر وحط بلدوزر"

20 يوليو 2020
عمر هذه الآثار نحو 5 قرون (تويتر)
+ الخط -

اجتاح غضب كبير مواقع التواصل الاجتماعي بسبب البدء في هدم منطقة "جبانة المماليك" في العاصمة المصرية القاهرة، المعروفة بمقابر المماليك أو القرافة، بما فيها من مقابر تاريخية وآثار إسلامية تعود لنحو 5 قرون، لإنشاء "محور الفردوس".

سأل هاني راجي ‏"هل يمكن أن يخرج علينا مسؤولو الآثار ومحافظة القاهرة بتفسير للصور والأخبار المتداولة عن تحطيم قبور ومبانٍ أثرية نواحي الفسطاط لإنشاء طريق أو كوبري؟ ما التصريح الرسمي؟ لنفهم؟".

فأجابه إبراهيم عبد المجيد: ‏"ولا حد حيتكلم. ولو اتكلموا حايقول لك مش آثار رغم إن كل اللي يعرفها بيقول مدونة في اليونسكو. هدم آثار ونبش قبور لأسماء تاريخية. عادي. التاريخ بيبدأ مع البلدوزر".

وشاركت زينب: "‏واحد يقول لي خرابيط وأهدّ الهرم علشان كوبري، والتاني يقول نهد المباني كلها ونبني أبراج، والتالت يقول لي إني بأولول وعايزة عشوائيات!! أنا صحتي على قدي، طبعا الأخ اللي من بلد عربي شقيق، اللي عايز يهد الهرم للتنمية ياخذ جائزة الرد المستفز لليوم".

وغرد حساب باسم البديل: ‏"مصر بتتباع وتتهدم آثارها وتاريخها، بالمكشوف عيني عينك وإن كان عاجبك".

واقترح حساب باسم هليوبوليس: "‏هما يشيلوا النسر من على العلم، ويحطوا بلدوزر أوقع".

واستكمل عاصم: ‏"الحكومة بتهدم مقابر المماليك الأثرية اللي بقالها مئات السنين! عشان تعمل طريق أسفلت اسمه محور الفردوس، أي دولة في العالم لو عندها الكام مقبرة اللي اتهدوا دول، كانت عملتهم متاحف مفتوحة!".

وسخر محمد راشد: "‏زي ما هو التعليم لا ينفع في وطن ضايع، برضه الآثار لا تنفع في وطن جائع، لم يرحم المصريين أحياء أو أموات. هدم مقابر ترب الغفير وصحراء المماليك لأجل شبكة طرق تمسك مصر كده، نفس ما حدث في قبر المقريزي ومقبرة ابن خلدون، لك الله يا مصر".

وكتب أحمد: ‏"من الحاجات اللي فخور بيها إننا في Get360.org، وثّقنا كتير من الآثار في أماكن مختلفة في مصر من ضمنها الجبانة. ومن الحاجات اللي زعلان عليها إننا مش هانلحق نوثق كل حاجة".

المساهمون