#هحب_مصر_إمتا: "بنحبها ونكره حكامها"

10 مارس 2018
اشتكى المغردون من حكم العسكر (فرانس برس)
+ الخط -

ظهر وسم "#هحب_مصر_امتا" ضمن قائمة الأكثر تداولاً على موقع "تويتر" في مصر، وسط مناقشات سياسية واجتماعية لم تخل من السخرية، حول الظروف الصعبة التي يعاني منها المصريون تحت حكم الرئيس الحالي عبدالفتاح السيسي، إضافة إلى التضييق واعتقال المعارضين، وسوء الأحوال الاقتصادية.

ولخص أبو يوسف قصة حبه لبلده: "بنحبها وطن وبنكرهها دولة ‎#هحب_مصر_امتا". ولمح صاحب حساب "الباشكاتب" لتصريحات السيسي: "‏‎#هحب_مصر_امتا؟ لما تبقى أم الدنيا بجد، لما تبقى قد الدنيا بجد، مش كلام إعلام".

وقال أحمد صابر: "أنا بحب مصر بس بكره حكامها، بكره الظلم والرشوة والمحسوبية والاستعباد ‎#هحب_مصر_امتا". وسخر عمرو من السيسي: "‏‏لما تخلى من البلح وبقية الأخوة الفواكه #هحب_مصر_امتا".

ونشر حساب "أرطغرل العرب" صورة للطوابير أمام إحدى عربات توزيع المواد الغذائية، وغرّد: "هحب_مصر_امتا؟ أبوس ايدك يا دفعة، هاتلي لقمة لعيالي، قزازة زيت، وكيس رز ولا كيس مكرونة وكيس سكر، والله يا دفعة حكم العسكر خلى العيشة سودة مش أكتر، حكموا علينا نعيش عبيد في بلادنا، وانت بغبائك بتذل فينا وتكرر نفس السواد اللي شفته من العسكر. #صمود_الحرائر #صهاينة_العرب".

بدورها، قالت منة: "‏‎#هحب_مصر_امتا؟ لما الوزراء والحكومة يفكروا في مصلحة الشعب".

وغرد محمد رضا: "#هحب_مصر_امتا؟ أنا فعلا بعشقها بس كوطن، إنما كدولة مش طايق أمها. وخصوصا ‎#أحمد_موسى فيها". وأشار عمر للمستقبل الذي يتمناه: "#هحب_مصر_امتا؟؟ لما الناس تبطل تتكلم عن الفساد بضمير المجهول كلنا عارفين الفساد واللي بيرعاه".

وأكد عمرو جان: "‏‎#هحب_مصر_امتا؟؟ لما الناس تفهم أن الكارثة في حكم العسكر"، وسخرت سارة أحمد: "#هحب_مصر_امتا؟ لا حضرتك أنا بحبها بس هي مبتحبنيش".

المساهمون