#نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم... التطبيل يتحول إلى السخرية من نظام السيسي

30 ديسمبر 2018
سخرية من تطبيل الكتائب (فرانس برس)
+ الخط -
بعد يوم من حادث تفجير الحافلة السياحية بالمريوطية في الجيزة، حاولت كتائب الرئيس عبد الفتاح السيسي الإلكترونية التغطية على انتقاد رواد مواقع التواصل الاجتماعي للفشل الأمني، ودشنت لذلك وسم #نجاح_مصر_بيوجعهم_ويضايقهم لمهاجمة معارضي النظام.

لكن الوسم تحول إلى منصة ساخرة من الكتائب والنظام، ووصل بسبب ذلك إلى مركز متقدم في قائمة الأكثر تداولاً، وغابت تغريدات تطبيل الكتائب بين تساؤلات "هو فين النجاح؟".

وطالبت سجا محمد: "‏‎#نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم.. حد يدور ع النجاح ... هنا ولا هنا.. الله بقى".

وغردت رانيا: "‏فعلا نجاح في السر ... في كل دول العالم فيه مسؤول بيتحاسب بعد الفشل احنا عندنا بنخترعلهم الأعذار... وهل بعد إفقار المواطنين فشل ... أين رفاهية المواطن؟؟؟ يا ريت اللي اخترع الهاشتاج دة يكتب حاجة واحدة ناجحة في مصر. #نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم".

ومع صورة إنسان في مستنقع، كتب محمد: "‏‎#نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم.. دة أنا غرقان في النجاحات".

واقترح محمود عامر: "‏‎#نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم طب نسأل الريس بينجح مصر بسرعة كام إنجاز في الفينتو ثانية". وسخر محمود جواد: "‏‎#نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم.. أوماال مش قادرين نلاحق على النجاح".

وتساءلت منى عادل: "‏عذراً لست متشائمة بطبعي، ولكن كونوا واقعيين قليلاً، جميعنا نحب ‎#مصر لأنها بلد التاريخ والحضارة وجذورنا متأصلة فيها.. ولكن أسئلة كثيرة يجب عليكم أن تجيبوا عليها؟! ما هو النجاح الذي وصلنا إليه!! سنبدأ بالإنسان أولاً وحقوقه وكرامته أين هي؟!! #نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم".

وعلق محسن عفيفي: "‏‎#نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم.. قسما بالله نفسي مصر تبقى أحسن بلد في الدنيا والناس الغلابة تحس بالخير إللي في بلدنا وكل مسؤول يراعي ربنا في شغله وكل الناس تحب الخير لبعض.. بس آسف هو فين نجاح مصر إللي بيضايقهم؟".

وعدد محمود خلف النجاح: "‏‎#نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم.. العاصمة الإدارية .. قناة السويس.. عبد العاطي كفته.. تيران وصنافير .. سد إثيوبيا.. تعويم الجنيه". وتساءلت إسراء: "‏هو في نجاح وأنا مش عارفة ولا ايه #نجاح_مصر_بيوجعهم_و_يضايقهم".
المساهمون