#مصر_بتولع... "خلصت لعبة التفجيرات ودخلنا مرحلة الولعة"!

25 يوليو 2018
تساؤلات عن سبب الحرائق (تويتر)
+ الخط -

تفاعل رواد مواقع التواصل الاجتماعي مع تكرار الحرائق بمصر خلال الأيام القليلة الماضية، بإعادة التدوين على وسم #مصر_بتولع.

وانتشرت التعليقات الغاضبة والساخرة، فتكررت عبارة "مين بيحرق مصر"، عقب سلسلة الحرائق التي اشتعلت بمستشفى العباسية، ومركز تجاري بالموسكي، ونقابة التجاريين بشارع رمسيس، والإسكندرية.

ولفت صاحب حساب "المجهول": "‏إيه حكاية مسلسل الحرايق اللي بيحصل في مصر دا؟
هي لعبة التفجيرات اتكشفت ودخلوا على مرحلة الولعة؟! #حريق_الموسكي ‎#مصر_بتولع".

وتساءلت أصليهان: "‏الحرائق تجتاح مصر في نقابة التجاريين وسوق الموسكي والمنطقة الصناعية ببرج العرب، هل هذا هو النجاح والتنمية والبناء؟! #المصري_بيصرخ_من
#ارحل_يا_سيسي".

وغرد الناشط هاني الكاشف: "‏‎#نقابه_التجاريين.. من زمان في مصر في موسم الجرد تكثر الحرائق والأمثلة كثيرة زي حريق الأوبرا وحريق قصر الجوهرة وحريق المتحف المصري الجديد".



وتساءل محمد محروس: "‏‎#نقابة_التجاريين.. هل تحولت مصر لعام 1948؟ هل حدوث كل هذه الحرائق صدفة أم بفعل فاعل؟".

بدورها، سخرت جهاد: "‏حريق الآن بمبنى نقابة التجاريين برمسيس، وامبارح حريق الموسكي، وأول امبارح حريق مستشفى العباسية، هو في إيه؟ إيه كمية الحرائق دي كلها؟ تقريباً مصر دخلت النار".

في حين سخرت صاحبة حساب "نحلة" من تهم النظام المعلبة: "‏لما تيجي الحتة بتاع الإخوان وراء الحرايق في مصر إبقوا صحوني. #ارحل_يا_سيسي".

وحاول كاشف المصري تبرير الحرائق: "‏بيقولك إيه بقا أن شهر 7 من كل سنة في جرد مخازن وفي تقفيل ميزانية، كل مكان مش مظبوط في الورق بيولع في المكان، هي دي الخلاصة. ‎#مصر_بتولع".

ودعا حساب ساخر يحمل اسم "الكبير أوي": "‏أنا بقول الجيش يطلع طيارتين يرشوا مية على البلد من فوق بدل ما نولع كلنا. #مصر_بتولع #ارحل_يا_سيسي".

وغرد "أبو هيبة": "‏‎#المصري_بيصرخ_من.. عزيزي المواطن لتفعيل باقة الحرايق دوس 1 .. ولتفعيل باقة المتفجرات دوس 2 .. أما لتفعيل باقة مصر اد الدنيا دوس بنزين واخلع من البلد اللي فيها العايز يعيشنا فيها على وجبة في اليوم.. يا كده ينبقى زي سوريا والعراق. ‎#ارحل_يا_بومة".

المساهمون