#مصر_اتنفخت بعد رفع أسعار البنزين ودعوات لـ #وقف_عربيتك

30 يونيو 2017
مصريون غاضبون بسبب رفع أسعار البنزين (تويتر)
+ الخط -

تصدر وسم #البنزين قائمة الأكثر تداولاً معظم يوم أمس في مصر، وانتشرت العديد من الوسوم التي عبّرت عن غضب المصريين، منها "القرية الظالم"، و#غلو_الوقود_ومافيش_نقود، وظهرت محاولات يائسة من كتائب السيسي للتصدي لهذه الأمواج من الغضب، بوسوم عن ذكرى 30 يونيو، لكنها لم تفلح، حيث تعرضت حسابات الكتائب نفسها للهجوم.

وترافقت تغريدات غاضبة مع وسم #مصر_اتنفخت الذي تصدر قائمة الأكثر تداولاً مصرياً، وسط إجماع أن هذا هو اللفظ المعبر عن حقيقة ما حدث لمصر في الأربعة أعوام الماضية على يد السيسي ونظامه.

غردت تسنيم بالمقولة التي انتشرت على مواقع التواصل "‏لولا إن العربجي عارف إن الحمار مش هيعترض .. مكنش زود الحمل .. !! #البنزين #مصر_إتنفخت #٤_سنين_خراب #أصابتكم_لعنة_الدماء"، وسخر "عابر سبيل"، قائلاً: "‏#مصر_اتنفخت، بكرة يطلع علينا بلحة يقولنا وقعدت عشر سنين ماشي بعربية بزنبلك".

وكتب عبد الله "‏#مصر_اتنفخت، أهم شي إن رواتب الجيش والشرطة والقضاة تزيد ويصيفوا ومش مشكلة الشعب يأكل طين، دولة العسكر الشعب فيها كلاب وعبيد يخدم أسياد الجيش".

وغردت الناشطة إسراء عبد الفتاح بكلمات أغنية شيرين: "‏جرح تاني؟ هوا قلبي لسة طاب من الأولاني، #رفع_البنزين_مرتين #مصر_اتنفخت".



وغرد المذيع أسامة جاويش "السيسي حاول يقنعنا مرة إن مصر تستيقظ، ومرة إن مصر بتفرح، ومرة مصر بتعبر، ومرة مصر أم الدنيا وهتبقى قد الدنيا، لكن الحقيقة المرة إن  #مصر_اتنفخت".



ودعا مصري إلى الصلاة للطبقة الوسطى التي اندثرت: "ادعوا للطبقة الوسطى إنها الآن تُسأل #مصر_اتنفخت".


ووسط الحديث عن مصر "اللي اتنفخت"، انتشرت الأخبار عن تظاهرة أعلى كوبري أكتوبر، واعتبرها ناشطون، وإن كانت أقل من المتوقع، بصيص أمل، كما انتشر فيديو التظاهرة مع هتاف المتظاهرين عن الأسعار "اللي ولعت نار".

بدوره، كتب عيسى "‏منذ قليل .. كوبري أكتوبر #رفع_الدعم، ناس عادية شايفة إنها بقت غير قادرة على دا، ملهاش علاقة بأي أحزاب أو سياسة أصلاً تفريغ طاقة"، وقالت إيناس: "‏كوبري أكتوبر الناس هتقف عليه ويقفلوه اعتراضاً على سعر البنزين زي ألمانيا!".


وتساءلت إحدى المغردات مع نشر بعض الصور "بيقولوا ده كوبري أكتوبر دلوقت .. عاملين مظاهرة باسم #وقف_عربيتك .. ما مدى صحة الكلام!! وأتمنى يكون كلام حقيقي، والشعب ينتفض ضد اللي بيحصل"، ونقلت ناني آخر الأخبار "الداخلية البلطجية اعتقلت 3 متظاهرين علي كوبري أكتوبر كانوا معترضين علي أسعار #البنزين، انت يا بني بتعترض ليه؟ هو أنت فاكر انك في بلد بجد؟! دي طابونة".





المساهمون