#ايدي_فايدك_ننقذ_مصر... وسوم ذكرى الثورة تزداد زخماً

20 يناير 2019
زخم حشد على مواقع التواصل (جون موور/Getty)
+ الخط -
مع بدء العد التنازلي للذكرى الثامنة لثورة 25 يناير، انتشرت على مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، وسوم إحياء ذكرى الثورة.

وجاء وسما "#رجع_حلمك_ثور" و"#ايدي_فايدك_ننقذ_مصر"، في هذا الإطار، حيث كان الأول دعوة للأمل في استعادة حلم التغيير، والثاني عن وحدة الصف واليد الواحدة الضرورية لإسقاط النظام.

وكتب حساب "جناب الكومندا المهم": "‏‎#رجع_حلمك_ثور.. حين تصبح الثورة قدرا، وحين تزرع فكرتها في رأس الثائر فيصبح عاراً أن يتحول لنصف ثائر.. فلزاما عليه أن يتحمل مسئولية هذا القدر.. فتتحول حينها الثورة الي طعامه وشرابه بل والهواء الذي يتنفسه.. حينها تجتاز الذات حدود الموت من أجلها وتتساوى الحياة مع الموت. #اللهم_حرية".

وغرد حساب "المد الأحمر": "‏يا شعب المساكين يا أهل ‎#مصر ‎#رجع_حلمك_ثور الحلم !! وهل تتحق الأحلام في المنام أم في اليقظة؟ شعب نائم يحلم بالخلاص والأولى أن يفيق من غفوته ويجمع شتات أمره ولكم في السترات الصفراء عبرة وآية وكل ما أخشاه عيلكم الخوف، الخوف يؤدي الي الصمت وهو (ليس في الإمكان أبدع مما كان)".

ودعا خالد إبراهيم: "‏‎#رجع_حلمك_ثور.. متقولش إخواني أو سلفي متقولش أنا علماني أو ليبرالي.. ارفع راسك فوق وقل أنا مصري، أستاهل حياة كريمة واحنا بلدنا مش فقيرة".

وقال "مصري حر": "‏‎#رجع_حلمك_ثور.. حلمت بالثورة وإني كنت من الثوار كمان.. كان كل خوفي على أخواتي وابني وأطفال تانية كتير وكلهم مصريين". وعلق مدحت شومان: "‏‎#رجع_حلمك_ثور ضد الفساد والرشوة والمحسوبية.. ضد العملاء اللي باعوا وخانو البلد وباعوا أرض مصر".

وعن الوحدة الضرورية كتب روميو: "‏كلمة لازم نتوحد عليها مفيش خلافات مفيش تحزبات
لازم نكون ايد واحدة. #ايدي_فإيدك_ننقذ_مصر". وطالب أحمد كوم: "‏‎#ايدي_فإيدك_ننقذ_مصر.. قبل ما يغرقها أبو كاب".

ومع صورة لميدان التحرير أيام الثورة، كتبت صاحبة حساب "زهرة الياسمين": "و سلاما على من مروا من هذا المكان.. الثورة فكرة الفكرة مش هتموت. #ايدي_فإيدك_ننقذ_مصر".

وغردت ريحانة: "‏عشان اتفرقنا ووقعنا بشراك العسكر انخفض سقف الأمنيات والأحلام من عيش ..حرية ..عدالة اجتماعية..كرامة إنسانية للمناشدة لحد يحضر دفن أبوه.. الحلم كان أمل نزلنا حاولنا نعيشه للأسف اتحول لألم ووجع بس لأننا اتفرقنا وكل واحد متعصب لانتمائه مش لبلده فوق. #رجع_حلمك_ثور #ايدي_فإيدك_ننقذ_مصر".


وحذرت شيري: "‏الثورة هي الحل .. بتنا في ظل حكم العسكر ذيلا للقارة الأفريقية، فضلا عن القارات المجاورة حتى أمريكا اللاتينية، وباتت مصر يضرب بها المثل في كل شيء سيئ، وكان أخيرا سعي النظام السلطوي في مصر للتمديد للسيسي مدى الحياة. #ايدى_فإيدك_ننقذ_مصر".
المساهمون