#السيسي_7سنوات_خيانة_وفشل يرد على مزاعم الكتائب

29 اغسطس 2020
ذكر مغردون فشل السيسي في إدارة ملفات عدة (شون غالوب/Getty)
+ الخط -

دشن مغردون مصريون وسم "#السيسي_7سنوات_خيانة_وفشل"، للرد على وسم الكتائب الإلكترونية "#السيسي_7سنوات_انجازات" الذي حاولت فيه التطبيل لإنجازات مزعومة للرئيس عبد الفتاح السيسي، وذكروهم بفشله في قضايا هامة مثل سد النهضة، والتنازل عن حقول غاز في ترسيم الحدود البحرية مع اليونان، وجزيرتي تيران وصنافير، وقمع الحريات وحبس المعارضين، وفشل انتخابات مجلس الشيوخ، وتحويله نصف الشعب إلى النيابة.

وتساءل محمد دهب: "‏53 مليون مرحوش الانتخابات... أمال مين اللي راح؟ #السيسي_٧سنوات_خيانه_وفشل".

ورد حساب "غريب في وطني" على أحد حسابات الكتائب التي تتكلم عن ارتفاع الأسعار في أوروبا: "‏عندك حق في كلامك.. لكن بتاخد كام يورو في الشهر؟ وعربتك شاريها بكام يورو؟ مش مشكلة أنت بتصرف كام في الشهر.. المشكلة أنت دخلك كام في الشهر.. في نسبة كبيره جداً من المصريين لم يتحصلوا على 70 £ في الشهر كدخل لهم.. وهي دي المشكلة أن أغلب الشعب بدون دخل. ‎#السيسي_٧سنوات_خيانه_وفشل".

وتوقع أيمن المصري: "‏اللي جاي مش هزار، اللي جاي بركان وغضب شعبي وانتفاضة ثورية.. الشعب بقى بيكلم نفسه وبيشكي اللي جنبه.. الغضب مكتوم حتي الحلقوم.. شرارة واحدة الآن من مجموعة ثورية تكفي لهز القلوب وزعزعة الأمن وإحياء انتفاضة. ‎#السيسي_٧سنوات_خيانه_وفشل #السيسي_خاين_جيشنا_فين".

وغرد مارك ردا على خبر في "الأهرام" عن المفتي يقول فيه إن الجماعات الإرهابية زعزعت ثقة الشعب في مؤسسات الدولة : "‏‎كذبت يا مفتي.. الذي زعزع ثقة الشعب في مؤسسات الدولة هو نظام السيسي الفاشل الذي أفقر البلد وتنازل عن المياه والأرض والغاز وحول مصر الي خادم مطيع لبن زايد (محمد بن زايد) #السيسي_٧سنوات_خيانه_وفشل ‎#السيسي_خربها_مستني_ايه؟".

وشارك حساب "الحرية لمصر": "الوطن للجيش.. والنيل لإثيوبيا.. والغاز لإسراىّيل.. والسجن للشباب.. والفقر للشعب. #السيسي_٧سنوات_خيانه_وفشل ".

وطلب ممدوح من الشعب : "‏كل يوم بيعدي والشعب ده ساكت بيزيد المجرم واللي معاه في فجورهم وطغيانهم لحد ما اتطمنوا تماما أن ما فيش حد هيوقفهم عن ظلمهم وخيانتهم لكن اللي متأكد منه انه لا يمكن الوضع ده يستمر للأبد. #السيسي_٧سنوات_خيانه_وفشل".

 

المساهمون