أديب عن "#شايف_مصر2017_ازاي": سنة سودا... والدولار هيوصل 40 جنيه

21 ديسمبر 2016
نظرة تشاؤمية يتشاركها المصريون (تويتر)
+ الخط -
"2017 هتكون أصعب من 2016 على الكل"، اتفق على هذه الرسالة أحد أهم أذرع الرئيس عبدالفتاح السيسي، عمرو أديب، ورواد مواقع التواصل.

فعقب تعويم الجنيه، واقتراب الدولار من 20 جنيها، نقلت مواقع عن أديب قوله "2017 سنة سودة على المصريين والدولار هيوصل 40 جنيه"، في حين أكد خلال برنامجه ساخراً من بعض المبشرين بهبوط سعر الدولار "لو وصل الدولار لـ 11 جنيه هتحزم وأرقص على الطرابيزة".

واستبعد أديب حدوث أي تحسن في الحال الاقتصادي خلال العام القادم، محذرا الحكومة من عدم قيامها بأي شيء للمواطن لمواجهة الإجراءات التي اتخذتها. واستبعد حدوث أي تحسن قبل عام على الأقل، وأضاف "مش هيحصل تحسن قبل آخر السنة الجاية وأول 2018 لما نبيع الغاز وناخد فلوسه".



رواد التواصل شاركوا الإعلامي المقرب من الأجهزة الأمنية، رؤيته التشاؤمية للعام القادم، ودشنوا وسم #شايف_مصر2017_إزاي الذي تصدر قائمة الأكثر تداولاً على تويتر.

سلسبيل سخرت من الأسعار وارتفاعها قائلةً "بيقولك موجة ارتفاع رهيبة في الأسعار مع بداية عام 2017.. أمال اللي احنا فيه دا ايه؟ موجة كوميدي؟". والناشط مجدي كامل خصّ البرلمان بتوقعه "البرلمان يبحث تعديل كل القوانين التي كانت تهدف لصالح المواطن تمهيداً لاستبدالها كلها بقوانين تهدف للقضاء على المواطن، #شايف_مصر2017_ازاي".

أما سما فحمّلت الشعب المسؤولية "لو عقلية الشعب زي ما هي كدا وفضل الخوف جواهم يبقى #مصر هتفضل في القاع #شايف_مصر2017_ازاي". وقالت عنان: "‏#شايف_مصر2017_ازاي لو استمر هذا الأهطل يحكم، أكيد العالم كله حيعملنا بلوك، دا جنانه بقى خطر جدا".

وعبر هشام عن تشاؤمه ساخراً "#شايف_مصر2017_ازاي، والله يا ابني ما أنا شايف، لو شفت حاجة حلوة ابقي قولي، ولو ما شفتش غير الألم والقهر والظلم، يا ريت ما تكلمنيش".

كما كتب أحمد "#شايف_مصر2017_ازاي عمرو أديب بيقول الدولار هيوصل 40 جنيه في 2017، ربنا يصبرنا على ما بلانا". 

وغرّد فارس "لما عمرو أديب يقول إن الدولار هيوصل 40 جنيه في 2017 لازم نصدقه، لأن ده حيبقى الواقع عما قريب، خاصة وأن عمرو من أكبر المضاربين في سعر الدولار".

المساهمون