"#لو_مفيش_سيسي"... سخرية وألم من واقع مصر

01 سبتمبر 2016
تستمر الوسوم المطالبة للسيسي بالرحيل (تويتر/العربي الجديد)
+ الخط -
تصدّر وسم "#لو_مفيش_سيسي" لائحة الأكثر تداولاً في مصر اليوم، وسط تفاعلات من رواد "تويتر" تراوحت بين السخرية وتذكّر المتاعب والصعوبات التي يعايشها الشعب المصري في ظل حكم الرئيس عبد الفتاح السيسي.

وجاء الوسم بعد يوم من تصدر وسمين آخرين موجَّهين للسيسي هما "#ارحل_ياسيسي"، للمطالبة برحيل السيسي عن الحكم بعد تدهور الأوضاع المعيشية في البلاد، والثاني "#فخورين_بالسيسي" وهو وسم أمني، شارك فيه رواد تويتر لتأييد السيسي ضد دعاوى مطالبته بالرحيل.

وحظيت السخرية اللاذعة بمساحة واسعة من تعليقات المغردين، الذين استقوها من تصريحات ومواقف وقرارات سابقة للسيسي. وقال مصطفى مهنا: "#لو_مفيش_سيسي ماكنش هيبقي عندنا طبيب للفلاسفة".



وقال مجدي: "#لو_مفيش_سيسي كنا هانتسلي على مين؟". وقالت بات بضوي "#لو_مفيش_سيسي مكانش هيبقى فيه أحمد موسى".


وقال "اليتيم": "مكنشي فيه ترامادول". أما "الحجة زينب" فتحسرت على "حلق زينب" قائلة "#لو_مفيش_سيسي" مكنش اخد الحلق إلى بيتشعلق فيه الواد وولاد الولد!".


بينما نشر حساب يحمل اسم "ربعاوية حمساوية" كوميكس قائلا: "مكناش شفنا العبيد! فبعد الشهيد مفيش جديد لسة العبيد عايشين عبيد!". وقال حساب مؤيد للسيسي: "#لو_مفيش_سيسي.. كان زمان مصر زي سوريا واليمن". أما "تونا" فقالت "كنا عشنا الحريه#لو_مفيش_سيسي".




المساهمون